دسته‌بندی نشده

کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید

کمپین کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید

آرام آرام به ایام جشن باستانی نوروز نزدیک می‌شویم. مدتی است که پیام‌هایی مربوط به راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های گوشی‌های موبایل، دست به دست می‌شود. غافل از این‌که این کمپین کاملا احساسی، به دور از منطق و از سر ناآگاهی و البته با نیت خیر مطرح شده است. ولی این موضوع جای نگرانی ندارد. ما امروز پیشنهادی بهتر و تازه‌تر را به شما ارائه می‌دهیم. شما نیز با گسترش این کمپین و پیشنهاد دادن لینک این مطلب ( لطفا ذکر منبع و لینک مطلب! ) به دوستان خود در هر جایی، می‌توانید به محیط زیست کشورمان یاری رسانده، از هدر رفت آب و گندم جلوگیری نموده، سفره‌ی هفت سین خود را همچنان زیبا و پر شور و حال و سبز نگه دارید و هم‌زمان  این کمپین نادرست به نام « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » را به « کمپین کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید » اصلاح کنید. ک. م 1394/12/12

چرا کمپین کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید غلط است؟

کمپین کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید
کمپین کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید

مدتی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یا کانال‌ها و گروه‌های تلگرام، واتساتپ، وایبر و .. می‌بینیم کوشش‌هایی برای راه‌اندازی کمپین‌ها و جنبش‌های دوستدار محیط زیست ایجاد شده. برای نمونه با توجه به بحران آب و خشکسالی که چندین سال است گریبان‌گیر کشور ایران و کل منطقه‌ی خاورمیانه شده و باتوجه به این‌که برای کاشت سبزه‌ی سفره‌ی هفت سین نوروزی معمولا خانواده‌ها مقداری گندم یا دیگر حبوبات را پیش از جشن نوروز می‌کارند و این کار باعث مصرف شدن مقداری آب و گندم می‌شودف دوستداران محیط زیست پیشنهادهایی مانند « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » مطرح شده که در نیت نیک این پیشنهاد و کمپین شکی نیست. ولی کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند برخی از نکات را در نظر نگرفته‌اند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مشکلات کمپین کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه نوروز

  1. نفس این پیشنهاد و کمپین که ایجاد حساسیت در مصرف آب و گندم و کمک به زیست بوم ایران است، یک چهارچوب کلی نیک و خیرخواهانه است. ولی مشکلاتی دارد که قابل اجرا نیست.
  2. مطرح‌کنندگان این پیشنهاد به این موضوع توجه نکرده‌اند که مرکبات و درخت مرکبات ( پرتقال، نارنگی، نارنج، لیموشیرین و…) خود از پُرمصرف‌ترین درختان از نظر مطرف آب هستند. در کل در بیش از سه چهارم از مناطق کشور ایران کاشت هرگونه درختی به جزدرختانی با نیاز آبی کم و دیم، کاملا نادرست و غیر علمی است. این پیشنهاد می‌توانست کاشت دانه‌ی درختانی مانند بادام کوهی، زیتون، پسته، بادام، سرو، کاج، عرعر، سنجد، عناب و… را شامل شود، نه درختانی که کاشت آن‌ها کاری بیهوده است و در آینده به‌جز خشکی باغ‌ها و درختان و از میان رفتن زحمات فراوان شود.
  3. پیشنهاد کاشت نهال در خانه یک پیشنهاد غیر علمی است. در کل اصلا توجه علمی و اقتصادی ندارد. کسی که قصد کاشت درخت داشته باشد بهتر است نهال ریشه‌دار اصلاح شده که به صورت علمی در نهالستان‌های مورد تایید جهادکشاورزی است را تهیه کند و سپس بکارد. کاشت درخت نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد و هر دانه‌ای را نمی‌توان بدون در نظر داشتن نوع و جنس درخت کاشت.
  4. کاشت چند دانه‌ی مرکبات و گذاشتن آن بر سر سفره حس و حال نوروزی را از سفره‌ی نوروزی می‌گیرد. سبزه معمولا یک توده‌ی سبز است و نه چند شاخه تک و خلوت.

به‌جای سبزه عید نوروز چه چیزی بکاریم؟

برای این موضوع چند پیشنهاد ساده ولی با کارایی بالا خدمت شما مطرح می کنیم. شما هر کدام از این گزینه‌ها را می‌توانید انجام دهید. هر چند به دلیل این‌که 1- کاشت نهال هر درختی کمی سخت است و ممکن است دشواری‌هایی ایجاد کند 2- بهتر است برای کاشت درخت از نهال‌های ریشه‌دار اصلاح شده و تایید شده‌ی جهاد کشاورزی استفاده شود 3- سبزه‌ی عید نوروز معمولا یک توده‌ی پُر است و نه چند شاخه‌ی سبز / ما پیشنهاد می‌کنیم که گزینه‌ی نخست یعن کاشت سبزی خوردن به جای سبزه‌ی عید نوروز را برگزینید.

  • کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید نوروز ( ریحان، تره، گیشنیز، جعفری، نعنا، ترخون، تربچه، شاهی و..)
  • کاشت هسته درختان دیم و کم آب مانند بادام، بادام کوهی، زیتون، پسته، سرو، کاج، سنجد، عناب، عرعر

کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید

در این‌جا تنها به گزینه‌ی 1 می‌پردازیم یعنی کاشتن سبزی خوردن به جای سبزه عید. ما می‌توانیم به جای کاشت سبزه عید نوروز و یا کاشتن غیر منطقی و غیر اصولی هسته مرکبات! با تهیه یک گلدان نه چندان بزرگ و ریختن خاک غنی شده با کود کمپوست یا کود برگ ( نسبت 1 به 3 کود به خاک) در آن یکی از سبزی خوردن‌های محبوب را در این گلدان بکارید. این سبزی خوردن‌ها معمولا ریشه‌ی ژرف و عمیقی ندارند و به سادگی می‌توانید بذر آن‌ها را از هر مغازه‌ی کشاورزی و … تهیه کنید و در گلدان خود بکارید.

  1. سبزی خوردن به وارونه‌ی هسته و دانه‌ی مرکبات! یک توده‌ی سبز زیبا، درست همانند سبزه‌ی سفره‌ی هفت سین عید نوروز ایجاد می‌کند و حس و حال همیشگی نوروز را به شما و خانواده‌ی شما می‌دهد.
  2. سبزی خوردن را پس از استفاده بر سر سفره‌ی هفت سین می‌توانید از گلدان بچینید و نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری کنید بل‌که از آن برای خوردن استفاده کنید
  3. کاشت سبزی خوردن برعکس کاشت نهال مرکبات! نیاز به تخصص بالا ندارد و بذر اصلاح شده‌ی آن ارزان در دسترس شماست.
  4. کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید نه تنها باعث هدر رفت زمان، پول و آب نمی‌شود بل‌که اگر همگی ایرانیان دست به چنین کاری بزنند در واقع در کنار برپایی سفره‌ی هفت سین خود، یک کمک بسیار بسیار بسیار کوچک به اقتصاد خانواده کرده‌اند (اندک اندک جمع گردد، این کمک را در چند میلیون ضرب کنید)

کوتاه درباره‌ی پیشینه و ریشه‌ی سفره‌ی هفت سین نوروز

سفره هفت سین نوروز سبزه عید نوروز
سفره هفت سین نوروز سبزه عید نوروز

با توجه به این‌که نرم_نرمک به روزهای نوروز و ایام تعطیلات جشن باستانی و ملی و ایرانی نوروز نزدیک می‌شویم و یکی از آیین‌ها و مراسم زیبای نوروزی در میان ایرانیان و در کل همگی اقوام آریایی در سراسر گستره‌ی ایران بزرگ فرهنگی یعنی = افغانستان کنونی، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری باکو (آذربایجان)، ارمنستان، کردستان ترکیه و سوریه و عراق و … برپایی سفره‌ی زیبای هفت سین است بد نیست به صورت کوتاه به این آیین زیبا و روش های بهینه کردن آن بپردازیم. درباره ی سفره‌ی هفت سین نوروز و پیشینه و تاریخچه و ارزش های نمادین آن در نشانی زیر بخوانید:

سفره هفت سین نوروز

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن