الکترونیکراهنمای خریدصوتی تصویریمبدل صدامجله علمی-فرهنگیمعرفی محصولات

چگونگی تبدیل صدای اپتیکال به AUX RCA آنالوگ؟

مبدل کابل اپتیکال صدا تلویزیون به سوزنی AV اسپیکر و سینمای خانگی

در این مقاله به موضوع روش تبدیل صدای اپتیکال خروجی از تلویزیون، DVD و بلوری پلیر، کنسول‌های بازی ایکس باکس Xbox و پلی استیشن PS4 و .. خواهیم پرداخت. سینمای خانگی یا اسپیکر یا ضبط و .. قدیمی دارای ورودی صدای اپتیکال یا کواکسیال دیجیتال نیستند. با توجه به قیمت بالای این دستگاه‌ها تعویض آن‌ها معقول و به صرفه نیست. پس نیاز به یک مبدل خواهد بود. از میان مبدل‌های موجود در بازار شاید 80% با تلویزیون‌هایی که در بازار ایران است سازگاری ندارد. در ادامه به معرفی این مبدل خواهیم پرداخت.

توجه: بیشتر مبدل‌های موجود در بازار متاسفانه به تلویزیون‌های کاربران ایرانی و مخصوصا HDTV هایی که دارای گیرنده دیجیتال داخلی هستند پاسخ‌گو نیستند. در ادامه مطلب دو لینک کالا مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر دارای اینماد وزارت صنعت ارائه خواهد شد که دارای چیپ IC جدید بوده و با ضمانت 100% عرضه می‌شوند. همچنین باید توجه داشته باشید که برخی مدل‌های ارزان فقط دارای خروجی 2 فیش RCA هستند و خروجی AUX ندارند و مورد تایید ما نمی‌باشند.

خروجی صدای اپتیکال دیجیتال SPDIF و کواکسیال

ممکن است شما به تازگی یک تلویزیون جدید یا دستگاه پخش کننده چندرسانه‌ای دی وی دی DVD خریده باشید یا کنسول بازی جدیدی مانند PS4 یا PS5 و ایکس باکس تهیه کرده باشید. حتما متوجه شده اید که خروجی صدای تلویزیون‌های جدید مانند ال جی LG یا سامسونگ Samsung، سونی Sony، پاناسونیک، اسنوا و.. یا کنسول‌های بازی دیگر به صورت فیش‌های قدیمی نیست.

در واقع خروجی صدا اکنون می‌تواند به صورت فیش اپتیکال OPTICAL یا SPDIF یا TOSLINK و در نهایت ممکن است به صورت کواکسیال Coaxial باشد که هر دو مدل خروجی صدای دیجیتال هستند و با دستگاه‌ها و سیستم‌های صوتی تنها ورودی صدای rca یا av دارند همخوانی ندارند.

خروجی صدا دیجیتال اپتیکال SPDIF تلویزیون
خروجی صدا دیجیتال اپتیکال SPDIF تلویزیون

خروجی صدای تلویزیون RCA و AUX آنالوگ

در گذشته فیش خروجی صدا یا AV دو تایی قرمز و سفید بود یا خروجی به صورت یک جک مادگی AUX 3.5mm در نظر گرفته می‌شد که با یک کابل صدا 1 به 2 اسپیکر یا کابل صدای 1 به 1 استریو AUX 3.5mm انتقال صدا به سینمای خانگی یا اسپیکر یا آمپلی‌فایر و سیستم صوتی انجام می‌شد. باید اشاره کنیم که فیش AUX را فیش هدفون نیز می‌نامند.

تبدیل سوکت اپتیکال به سوکت اپتیکال 3.5 میلی متری

  1. خب در این قسمت راهکار اصلی رو به شما معرفی می‌کنیم. استفاده از مبدل صدای اپتیکال به آنالوگ aux rca راه‌کار به صرفه و اقتصادی است که برای این منظور می‌توان در نظر گرفت. این دستگاه دارای چند قسمت است که به صورت چکیده آن‌ها را معرفی می‌کنیم:
  2. ورودی صدای دیجیتال : در واقع دو حالت پورت خروجی صدای تلویزیون‌های جدید یعنی اپتیکال و کواکسیال در این بخش وجود دارد که بسته به خروجی تلویزیون خود می‌تونید ورودی صدا رو با یک کابل صدای اپتیکال یا کواکسیال به Input دستگاه بدین.
  3. خروجی صدای آنالوگ : این بخش هم معمولا دو حالت رو داره. یعنی هم خروجی به صورت یک فیش مادگی AUX 3.5mm و هم خروجی به صورت دو فیش AV مادگی به رنگ‌های سفید و قرمز. که با استفاده از یک کابل صدای 1 به 1 یا 1 به 2 یا کابل صدای 2 به 2 می‌توانید خروجی صدای آنالوگ تبدیل شده را دریافت و به اسپیکر، سینمای خانگی یا آمپلی‌فایرتون بدین.
  4. ورودی منبع تغذیه : این بخش به صورت یک فیش مادگی آداپتوری در نظر گرفته شده. با سیم USB همراه دستگاه یا آداپتور می‌تونید برق 5 ولت رو به دستگاه بدین. معمولا یک آداپتور 5 ولت 1 آمپر یا کابل شارژ که در یک سر دارای فیش نری USB و در سر دیگر دارای فیش نری آداپتور است در جعبه دستگاه وجود دارد که باید به یک شارژر اصلی 2 آمپری موبایل یا تبلت متصل کنید.
ورودی صدای آنالوگ AV سونی سینمای خانگی
ورودی صدای آنالوگ AV سونی سینمای خانگی

تنظیمات تلویزیون برای تبدیل خروجی اپتیکال به av

این بخش هم دارای اهمیت هست. یعنی وقتی دستگاه را طبق دستورات بالا روشن کردید باید خروجی صدای تلویزیون را از بلندگو یا اسپیکر به خروجی صدای دیجیتال تبدیل کنید. در واقع تنظیمات هر تلویزیون بسته به برند و مدل سونی ، سامسونگ، ال جی، پاناسونیک، هیتاچی و یا دیگر برندها ممکن است متفاوت باشد. اما شما در بخش تنظیمات صدا خروجی صدا را روی گزینه دیجیتال، اپتیکال یا SPDIF تنظیم نمایید و در صورت نیاز فرمت صدا را نیز تغییر دهید.

خرید مبدل اپتیکال به آنالوگ اورجینال با IC جدید

همان‌گونه که اشاره شد بیشتر دستگاه‌های تبدیل صدای اپتیکال به آنالوگ در بازار با این‌که دارای ظاهر یکسان هستند اما در صدای خروجی دارای نویز و مشکلات فراوان هستند و این مورد به عدم سازگاری IC دستگاه با خروجی تلویزیون‌ها مربوط است. کارشناسان سایت بهتر کالا با بررسی این موارد تنها مدل جدید با چیپ آی سی جدید دو فروشگاه چیستا و فروهر را از این منظر مورد تایید می‌دانند که از طریق لینک‌های زیر قابل دسترس هستند:

لینک خرید از فروشگاه فروهر دارای نماد اعتماد وزارت صنعت: تبدیل صدا دیجیتال اپتیکال SPDIF به آنالوگ AUX-RCA

لینک خرید از فروشگاه چیستا دارای نماد اعتماد وزارت صنعت: مبدل صدای دیجیتال اپتیکال به آنالوگ AUX RCA

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. طبق توصیه مقاله از فروشگاه اینترنتی فروهر خریدم و کاملا صحیح بود خیلی خوب و با کیفیت تبدیل صدا رو انجام داد. تلوزیونم پاناسونیک هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن