آموزشی

جان لاک و کتاب نامه‌ای در باب تساهل

کوتاه درباره‌ی زندگی‌نامه جان لاک

جان لاک John Locke در 29 اوت سال 1632 در ده‌کده‌ی کوچکی به نام «رینگتن» از نواحی سامرست انگلستان دیده به جهان گشود. او در خانواده‌ای از خرده مالکان اشراف با باورهای مذهبی و دینی فرقه‌ی پروتستان پرورش یافت، تا سال 1646 در خانه آموزش دید و پس از آن تحصیلات خود را در مدرسه‌ی وست‌مینستر دنبال کرد. سپس در سال 1352 به دانشگاه کرایست چرچ آکسفورد رفت و بدون رخ‌داد ویژه‌ای گام‌های علمی خود را پشت سر گذاشت. پس از مدتی کرسی تدریس علوم بلاغی و زبان یونانی را در همان دانشگاه پذیرفت.
او از فیلسوفان سده‌ی 17 میلادی انگلیس بود که به گونه‌ی گسترده به عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک پذیرفته شده است. نوشته‌ها و آثار جان لاک روی اشخاصی مانند ولتر و ژان روسو تاثیرگذار بود. همچنین این تاثیرها را می‌توان روی اعلامیه‌ی استقلال متحده‌ی آمریکا به خوبی مشاهده کرد.
جان لاک بر این باور بود که انسان‌ها چون لوح پاک و دست‌نخورده از دانش به جهان می‌آیند و دانسته‌ها و آگاهی‌های درونی ندارند و همه چیز از راه دیدار ( مشاهده ) و تجربه به دست آورده می‌شود.

جان لاک نویسنده
جان لاک نویسنده

نامه‌ای در باب تساهل ، پروتستان و کاتولیک ها

نامه‌ای در باب تساهل نوشته و اثر جان لاک است که پس از فشار بر روی پروتستان‌ها و ازدیاد تنگدستی و تباهی ملت‌های اروپایی و تحت تاثیر احساس در زندان بودن پروتستان‌ها توسط چیرگی مذهبی کاتولیک لوئی چهاردهم، نگاشته شد و در آن به بهترین شیوه به پدافند ( دفاع ) از حق آزادی همگی فرقه‌ها و مذهب‌ها برای انجام کارهای نیایشی و دینی همت گمارد.

بازگویی از کتاب نامه‌ای در باب تساهل اثر جان لاک

اما کلیسا نمی‌تواند از راه عضویت اعضای تازه، ( مثلا حاکمان مدنی) حقی برای زورگویی بر دیگرانی که به او نپیوسته‌اند به‌دست آورد. بنابراین آشتی و انصاف و دوستی همواره می‌بایست به‌گونه‌ی برابر از سوی کلیساهای فرقه‌های گوناگون رعایت شود…
این امر را می‌توان باز هم با یک مثال روشن‌تر کرد. دو کلیسا، یکی کلیسای ارامنه و دیگری کلیسای کالوینیست‌ها را که در شهر قسطنطنیه بوده‌اند در نظر بگیرید، آیا کسی خواهد گفت، همان‌گونه که در جاهای دیگر کار می‌شود، هر یک از این کلیسا‌ها حق دارد اعضای کلیسای دیگر را از دارایی و آزادی‌اشان محروم کند؟

به دلیل آن‌که در پاره‌ای باورمندی‌ها یا آیین‌های نیایشی با یکدیگر اختلاف دارند. در حالی که ترکان [ افزوده: منظور تاریخ ترک ها عثمانی  است و نه آذری‌زبانان با تباری آریایی و ایرانی ] در این میان خاموش و آرام می‌نگرند و از دیدن ستم‌های غیرانسانی که مسیحیان علیه یکدیگر روا می‌دارند قهقه سر می‌دهند.

کتاب نامه ای در بابا تساهل
کتاب نامه ای در بابا تساهل
منبع

لاک، جان 1377: «نامه‌ای در باب تساهل»، برگردان شیرزاد گلشاهی، نشر نی، ص 68-70

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن