آموزشی

کتاب تام سایر نوشته مارک تواین نویسنده آمریکایی

معرفی کوتاه مارک توین

مارک تواین Mark Twain نام مستعار نویسنده و فکاهی‌پرداز اهل کشور آمریکا به نام سمیوئل لنگهورن کلمنز Samuel Langhorne Clemens زاده شده‌ی در 30 نوامبر 1835 و درگذشته‌ی 21 آپریل 1910 است. این نویسنده‌ی نام‌دار، آوازه‌ی خود را به دو اثر و رمان ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر وابسته است.

مارک تواین نویسنده تام سایر
مارک تواین نویسنده تام سایر

زندگی‌نامه مارک تواین

پدر مارک تواین پسر یک قاضی بخش و تاجر اهل ویرجینیا بود که در سن 12 سالگی پدر خود را از دست داد. وی پس از این ناچار شد در چاپ‌خانه‌های بومی به عنوان پادو و شاگرد کار کند و سپس در روزنامه‌ی برادرش در آغاز حروف‌چین و سپس چاپ‌گر شد. در آینده سفر نافرجامی به آمریکای جنوبی داشت و در سال‌های بعد با کشتی بخار روی رودخانه‌ی میسی‌سیپی سفر می‌کرد و سرانجام توانست پروانه‌ی ناخدایی کشتی را بگیرد و هم‌زمان به فکاهی نویسی می‌پرداخت.
همسر وی اولیوه لنگدن از دختران یکی از دارندگان صنایع شهر نیویورک بود. در میان سال‌های 1875 تا 1894 بهترین کتاب‌های خود در اوج سرخوشی نوشت ولی در نیمه‌ی دهه‌ی 1890 دچار اندوه و تلخ‌کامی فراوان شد. نام مارک تواین را از نام یک ناخدای کشتی برگرفت و در آثار طنز خود از این نام بهره برد.

درباره کتاب ماجراهای تام سایر اثر مارک تواین

کتاب ماجراهای تام سایر The Adventures of Tom Sawyer یکی از مهم‌ترین و بهترین اثرهای نویسنده‌ی آمریکایی مارک تواین است که در سال 1876 به چاپ رسید. ماجرای این کتاب درباره‌ی پسری نوجوان است که در یک شهر پنداری به نام پترزبورگ در کناره‌ی رود می‌سی‌سی‌پی واقع شده. نام این پسر نوجوان توماس یا تام سایر است.

خود مارک تواین در پیش‌گفتار این کتاب می‌نویسد:

بیشتر ماجراهایی که در این کتاب ثبت شده‌اند در واقعیت اتفاق افتاده‌اند. یکی دوتا تجربهٔ شخصی خود من بوده، بقیه ماجراهایی که برای پسرهای همکلاس من رخ داده. شخصیت هاکلبری فین از یک آدم واقعی گرفته شده،

کتاب ماجراهای هاکلبری فین که در آینده به دست همین نویسنده نوشته شد، در واقع دنباله‌ی همین داستان است که به زندگی هاکلبری فین، دوست تام سایر می‌پردازد. این کتاب از سوی دو مترجم ایرانی یعنی پرویز داریوش و محسن سلیمانی به زبان پارسی / فارسی برگردانده شده است. و اکنون یک نقل قول از جملات و گزاره‌های کتاب تام سایر…

بخش مربوط به رنگ‌آمبزی نرده‌ها از کتاب تام سایر
بخش مربوط به رنگ‌آمبزی نرده‌ها از کتاب تام سایر

بازگویی از کتاب تام سایر

تام با خود می‌گفت، زندگی تو این دنیا آن‌قدرها هم بی‌هوده نیست. او بدون این‌که بداند، یک قانون بشری را کشف کرده بود، برای این‌که پسر یا آدم بزرگی را نسبت به چیزی حریص کنید فقط باید کاری کنید که رسیدن به آن چیز مشکل باشد.
اگر تام هم مانند نویسنده‌ی این کتاب فیلسوف فرزانه و بزرگی بود تا حالا فهمیده بود که هرچیزی که آدم مجبور باشد انجام بدهد کار است، و هر چیزی را که مجبور نباشد انجام بدهد بازی است! و این بهش کمک می‌کرد تا بفهمد که چرا درست کردن گل مصنوعی یا چرخاندن آسیاب کار است ولی قل دادن توپ بولینگ یا بالا رفتن از کوه بازی و تفریح است.
در انگلستان آقایان ثروتمندی هستند که تابستان‌ها کالسکه‌ی چهار نفره‌ای را روزی بیست-سی مایل می‌دوانند، چون بابت این کار کلی هم پول می‌دهند، ولی اگر به آن‌ها می‌گفتند که این کار را انجام بدهند و بابت‌اش مزد بگیرند تبدیل به کار می‌شد و آن‌ها از آن دست بر می‌داشتند.

منبع

تواین، مارک 1390: «تام سایر»، مترجم محسن سلیمانی، انتشارات افق، چاپ سوم، بخش 2، صفحه 36 به بعد…

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن