آموزشیباغبانیزیست بوم

شایعه پایان خشکسالی و آغاز ترسالی و پیدا شدن منبع آب زیرمینی

مراقب دروغ‌پراکنی‌ها درباره پیدا شدن آب! یا پایان خشکسالی باشید

به تازگی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون مانند واتساپ ، تلگرام ، اینستاگرام و… شاهد پراکنده شده اخبار جعلی و دروغین مانند : «اب پیدا شد، پیدا شدن آب در عمق 1000 متری زمین»، یا «پایان خشکسالی و آغاز ترسالی در ایران» و… هستیم. پیش از هر چیز نکته‌ای که کاملا روشن است طبق معمول این دست از مطالب بدون منبع علمی و مستند ارائه می‌شوند. نکته دیگری مشخص نیست این است که انگیزه‌ی پخش چنین موضوعات جعلی و دروغین چیست؟ ( در ادامه به بازگویی برخی از این شایعات خواهیم پرداخت )

مشخص نیست که این دست از مطالب یک امیدواری ساده‌لوحانه است که به شکل متنی بدون منبع معتبر منتشر می‌شود و به دلیل ناامیدی برخی از شهروندان از بحران کم‌‎آبی چند سال اخیر، توسط شماری از ایشان پذیرفته شده و دست به دست می‌چرخد یا نیت سویی پشت این ماجرا است!؟

اگر انسانی شکاک و غیرمنطقی باشیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که باتوجه به شرایط کنونی کشور ایران، عده‌ای بدخواه بکوشند که با القای باور پایان خشکسالی ، کشور، مردم و سیاست‌گذاران به سمتی کشانده شوند که اندک منابع ذخیره آبی باقی‌مانده ایران نیز با ایجاد چاه‌های عمیق‌تر از بین برود و در آینده شاهد درگیری داخلی مردم یا جنگ آب درون مرزهای ایران باشیم. یک شخص شکاک می‌تواند بهترین راه آسیب زدن به کشور ایران از سوی دشمنان کنونی را بحرانی‌تر کردن وضعیت کمبود آب در نظر بگیرد، هرچند چنین چیزی از دید ما بعید است.

تغییرات اقلیمی و بحران آب در ایران و جهان

این درحالی است که تمامی نهادهای علمی جهان کم و بیش به صورت قطعی اعلام کرده‌اند که تغییرات اقلیمی در سراسر جهان به وجود آمده، زمین 2 درجه گرم‌تر می شود، مناطق خشک روز به روز خشک‌تر و در مناطق دیگر سیل و توفان‌های شدیدتر خواهند شد. ایرانیان خشک شدن دریاچه‌های درون مرزها و نشست زمین‌ها را به چشم می‌بینند و از درگیری‌های مردم شهرها و روستاها بر سر آب آگاه هستند.

گزارش‌های سازمان‌های محیط زیست و جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مشخص کننده وضعیت بحرانی آب در ایران است و وزارت نیرو آمارهای دقیق از کاهش آب پشت سدهای سراسر کشور را ارائه داده است. کشورهای پیرامونی ایران نیز دچار این گرفتاری هستند و با راهکارهایی مانند اصلاح الگوی کاشت و عدم کاشت محصولات کشاورزی و باغی با نیاز آبی بالا، کاهش میزان کشاورزی و تمرکز بر صنعت گردشگری، بازیافت بیش‌تر آب، صرفه‌جویی در زمینه مصرف آب و… خود را با شرایط ویژه آب و هوایی سازگار می‌کنند.

شایعه آب پیدا شد

با سلام آب پیدا شد : این عنوان به گوشتان خورده است؟ این مورد یکی از عحیب‌ترین پیام‌هایی است که امروز در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود! به اندازه‌ی ساده‌لوحانه است که به نظر می‌رسد نهایتا توسط یک کودک ساخته شده است و در واقع بیان آرزوهای این کودک به‌شمار می آید! در پیام اشاره می شود که بزرگ‌ترین سفره زیر زمینی آب جهان در ایران کشف شده! بخشی از متن این شایعه به این صورت است:

پایان خشکسالی در ایران و آغاز ترسالی
پایان خشکسالی در ایران و آغاز ترسالی

امروز در یک نشست، گزارش کارشناسان را شنیدم که این موضوع با آزمایش های صورت گرفته به قطعیت رسیده است. یک سفره آب زیر زمینی که از کوههای هندوکش و از طریق منطقه سیستان وارد ایران می شود و پس از طی کردن منطقه کویری ایران، به خلیج فارس و دریای عمان می ریزد. عظمت این سفره آبی که به شکل رود در عمق 1000 متری زمین در جریان است . اکنون کل مصرف آب شرب کشور طبق آمار سال96 حدود7 میلیارد متر مکعب است.

اما به لطف خدای مهربان این سفره زیر زمینی به تنهایی بیشتر از 1000 میلیارد متر مکعب آب سالم و شیرین در خود جای داده است. یعنی معادل حدود173 سال مصرف آب شرب کل ایران. این رخداد مهم به اطلاع مسئولان ارشد نظام رسانده شده است و بعد از طی مراحل خاص عملیات بهره برداری از آن صورت می گیرد.

مشخص نیست منبع این بازگویی چه شخصی است؟ آیا این شخص دارای یک جایگاه علمی است؟ آزمایش‌های انجام شده مورد اشاره در کجا انجام شده و پس از اثبات نتایج در کدام منابع و نشریات علمی چاپ شده؟ این سفره زیرزمینی در عمق 1000 متری چگونه به خلیج فارس و دریای عمان با ژرفای میانگین 50 متر می ریزد! این اعداد دقیق 1000 میلیارد متر مکعب و 173 و در همان نگاه نخست کمی خنده دار و شک برانگیز نیست؟! جالب است بدانیم تاثیر این شایعات از هم‌کنون مشاهده می‌شود، دیده شده هرکس مدعی است که در زیر زمین فلان منطقه یک دریای آب وجود دارد و…

پایان خشکسالی در ایران و آغاز دوره تَرسالی

پایان خشکسالی در ایران : این متن هم زمانی به تعداد زیاد در میان مردم و از طریق شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شد. جالب است طبق معمول این دست از شایعات معمولا هیچ اشاره ای به منبع و نشریه، کتاب، وبسایت معتبر یا… ندارد و فقط برای فریب خوانندگان خود نام پرفسور فلان یا دکتر فلان را در پایان یدک می‌کشد. بخشی از این شایعه را در زیر بازگویی می‌کنیم:

پایان بحران آب در ایران
پایان بحران آب در ایران

خشکسالی ایران بعد از ۲۰سال به اتمام رسید این خشک سالی که در سال ۱۳۷۷ به خاطر فاز مثبت اقیانوس اطلس شمالی بود که اغاز گردیده بود
۲۰سالی بود که نیمه جنوبی کشور از این بادهای مدیترانه ای محروم بود
علت بارانهای کمی که نصیب جنوب می شد از دریای سرخ بود
در این ۲۰ سال خیلی اندک باران مدیترانه ای داشتیم

اما به لطف پروردگار ۶ ماهیست که اقیانوس اطلس به شدت روند منفی را طی می‌کند نتیجه این روند این بود که امسال از اواسط فروردین هوای خنک نصیب ایران شد و تا اواسط خرداد هم ادامه داشت به خاطر همین سرد شدن اقیانوس اطلس در غرب ایران در این مدت بارانهای زیادی نصیب این مناطق شد و در ادامه این روند شاهد بودیم که امسال تابستان خنک تری را طی کردیم و در نیمه دوم تابستان هوای کاملاً خنکی داشتیم….
در پاییز امسال بارانهای بسیار زیادی نصیب ایران می شود که پاییز ایران به احتمال زیاد آل نینیو رقم خواهد خورد و اما زمستان بسیار سرد و پر بارشی در راه ایران است که قبلاً در دهه شصت نظیر ان اتفاق افتاده بود
….

روشن نیست این عدد 20 سال از کجا آمده! شخص نویسنده این مطلب کیست؟ زیرعنوان این مطلب نیز دقیقا با جمله خبر خوب مزین شده است. منظور از روند منفی چیست؟! در حالی که تمامی داده‌های معتبر نشان از گرم شده آب اقیانوس‌ها و .. دارند چگونه نویسنده این مطلب مدعی سرد شدن اقیانوس اطلس می شود؟ برای یافتن سخنان فلان پرفسور یا دکتر در این زمینه به کدام یک از مجلات، نشریات و تارنماهای علمی می توان مراجعه کرد؟ و پرسش‌های دیگر که معمولا در هنگام خواندن چنین شایعه‌هایی به آن دقت نمی‌کنیم.

شایعات پایان خشکسالی در شبکه‌های احتماعی

بد نیست مراقب چنین شایعاتی باشیم و از گسترش هرچه بیش‌تر آن خودداری کنیم و در نهایت مانند دیگر کشورهای پیشرفته جهان در راه استفاده از انرژی‌های پاک، بهینه مصرف کردن آب، مقابله با بحران کم آبی، و اطلاح الگوی کاشت گام برداریم و با زیست بوم کشورمان مهربان‌تر باشیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن