آشپزیآموزشی

آموزش تهیه قهوه ترک یا دم کردن قهوه ارمنی در خانه

بهترین روش درست کردن قهوه روی گاز

نوشیدنی قهوه از دسته نوشیدنی‌هایی است که هواداران زیادی دارد و به ویژه این روزها هواداران آن بیش‌‎تر شده و طبیعتا آموزش شیوه تهیه قهوه ترک یا قهوه ارمنی نیز مطلبی پُرهوادار خواهد بود در نتیجه ما در این مطلب آموزشی به موضوع روش صحیح دم کردن قهوه ترک یا تهیه قهوه ارمنی خواهین پرداخت و شما در پایان خواندن این آموزش خواهید توانست قهوه ارمنی را در خانه به خوبی دم کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. توضیح کوتاه این‌که از نظر اصولی با این‌که این نوع از نوشیدنی را به نام ترک هم می‌شناسند نام راستین و اصلی آن قهوه ارمنی یا قهوه یونانی است. ( برای این‌که بدانید چرا نام قهوه ترک نادرست و غیرعلمی است می توانید این مطلب را بخوانید: قهوه ارمنی یا ترک و تاریخچه قهوه )

آسیاب کردن قهوه
آسیاب کردن قهوه

وسایل مورد نیاز دم کردن قهوه ارمنی

  1. یک عدد قهوه جوش دستی معمولی جنس مس یا استیل
  2. مقداری شکر در صورت عادت به نوشیدن قهوه شیرین
  3. پودر قهوه ترکیبی از قهوه هایی با بو و یا کافئین بالا یا پایین بسته به سلیقه
  4. یک عدد قاشق چای خوری
  5. در صورت نیاز میزانی هل، دارچین یا دیگر طعم دهنده ها

روش دم کردن قهوه ترک یا قهوه ارمنی

برای دم کردن قهوه ارمنی نیاز است که پیش ار هر چیز اقدام به خرید پودر قهوه تازه نمایید. این پودر می تواند بسته به این‌که قصد داشته باشید نوشیدنی شما دارای کافئین بالاتری باشد یا طعم و بوی قوی تری داشته باشند. می تواند از ترکیبی از یکی از انواع قهوه موکا ، جاوا ، وینی ، عربیک یا… تشکیل شده باشد یا تنها یکی از آن ها تهیه شود. پیشنهاد می کنیم از قهوه فروشی مورد نظر بخواهید در همان جا قهوه را برای شما با آسیاب پودر کند و پودر را تا جای ممکن ریز آسیاب کند. سپس به ترتیب چنین عمل کنید:

ریختن پودر قهوه ارمنی در آب سرد
ریختن پودر قهوه ارمنی در آب سرد
  1. برای یک فنجان قهوه ارمنی ( قهوه ترک ) یک قاشق چای خوری نزدیک به 5 تا 10 گرم پودر قهوه را درون قهوه جوش بریزید ( قهوه جوش می تواند از جنس مس باشد یا دیگر فلزها که معمولا دارای دهنه باریک و بخش پایینی پهن است )
  2. پس از ریختن پودر قهوه تازه و یک‌دست آسیاب شده در صورتی که دوست دارید نوشیدنی شما شیرین باشد یک قاشق شکر نیز به آن می افزایید و اگر قصد دارید قهوه تلخ میل کنید شکری به آن افزوده نمی شود.
  3. کمی بیش از اندازه فنجان مورد نظرتان باید آب سرد به این مخلوط بیفزایید. برخی دوست دارند قهوه را غلیظ بنوشند در نتیجه میزان آب به اندازه یک فنجان کوچک خواهد بود و برخی دوست دارند نوشیدنی خود را رقیق تر بنوشند که در این صورت می توان یک لیوان آب به این پودر افزود و با قاشق خوب پودر و آب را به هم بزنید.
  4. در این مرحله بسته به سلیقه افراد می توان طعم دهنده ها یا خوشبخو کننده هایی مانند هل یا دارچین یا میخک را نیز به قهوه افزوده هرچند هیچ کدام از این موارد را پیشنهاد نمی کنیم چرا که مزه و بوی راستین قهوه تحت تاثیر این مواد قرار خواهند گرفت.
    طرز تهیه قهوه ترک ارمنی
    طرز تهیه قهوه ترک ارمنی
  5. پس از پایان مراحل بالا اکنون نوبت به دم کردن قهوه رسیده است. تا جای ممکن باید شعله‌ی زیر قهوه جوش کم باشد و به قول معروف یک شعله در حد شمع بهترین گزینه است. حرارت بسیار پایین باعث می شود عطر و بوی قهوه بهتر باشد. در هنگام دم کردم قهوه به هیچ عنوان محلول را به هم نزنید و حرارت را به صورتی در نظر بگیرید که هرگز مایع قل یا جوش نخورد! قهوه را می توانید روی حرارت کم آتش نیز بگذارید. می توان از قهوه جوش هایی استفاده کرد که از نیروی برق و آداپتور برای دم کردن قهوه استفاده می کنند.
  6. در پایان بسته به حرارت زیر قهوه جوش خواهید دید که روی سطح مایع شروع به کف کردن خواهد کرد و به اطلاح کره قهوه با خامه قهوه روی آن شکل می گیرد. اکنون قهوه ارمنی آماده است.
  7. نوشیدنی را بسته به میزان آبی که درون آن ریخته اید درون یک فنجان کوچک یا یک لیوان به آرامی بریزید تا همچنان خامه و کف قهوه ترک بر روی سطح لیوان یا فنجان باقی بماند. قهوه را از کناره های لیوان و فنجان بریزید تا کف crema آن از بین نرود.
خامه یا کرم قهوه ارمنی یا یونانی
خامه یا کرم قهوه ارمنی یا یونانی

آداب نوشیدن قهوه ارمنی یا قهوه ترک

  • باید کوشش شود تا جای ممکن اطراف فنجان تمیز باشد و اگر میزانی از قهوه بر روی لبه های فنجان است آن را پاک کنید.
  • پیش از نوشیدن قهوه ارمنی می توان یک لیوان آب نوشید تا در هنگام نوشیدن قهوه ارمنی ( قهوه ترک ) مزه و بوی آن بهتر دریافت شود.
  • در کنار قهوه ارمنی می توان یک قطعه شکلات تلخ یا شکلات های شیرین را به کار برد.
  • نوشیدن قهوه با آرامش و طولانی است. به این معنا که شاید دست کم 1 تا 3 دقیقه باید نوشیدن یک فنجان طول بکشد و مزه مزه شود.

Making Armanian Coffee

تعمیرات اسپرسوساز

در صورتی که دستگاه قهوه ساز و یا اسپرسوساز شما دچار مشکل شده است خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم: تعمیرات اسپرسوساز

هرگونه برداشت از داده های این تارنما با ذکر نام تارنمای بهترکالا و نشانی اینترنتی آن مجاز است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. عالی. مطلب کامل درباره آموزش دم کردم قهوه همراه با عکس و تصویر. از همه مهم تر اینکه متوجه شدیم قهوه ترک درست نیست و قهوه ارمنی یا یونانی یا اصلا چون من خودم آذری هستم قهوه آذری درست هست. بین آذری ایرانی با ترک خیلی تفاوت هست. خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن