آموزشیالکترونیک

روشن و خاموش کردن وسایل برقی در ساعات معین با پریز تایمر دار

در این مطلب به موضوع چگونگی روشن و خاموش کردن وسایل برقی در ساعات مشخص و معین تعیین شده با استفاده از پریز تایمر دار برق از طرف کاربر می پردازیم. این دستگاه ها و لوازم برقی می توانند بسیار متنوع باشند و ما در این مطلب تنها به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد هرچند شما می توانید همین کارها را برای دستگاه های گوناگون انجام دهید و محدودیت ویژه ای برای این موضوع وجود ندارد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و در صورت نیاز پرسش خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

چه دستگاه هایی نیاز به قطع و وصل خودکار برق دارند؟

پیش از هر چیز به این موضوع می پردازیم که این روش یعنی روشن و خاموش کردن وسایل برقی، کجاها برای ما کارایی دارد؟ من به چند مورد مهم که همگی باهاش سر و کار داریم می پردازم. اما هر کسی ممکن است یک وسیله برقی در خانه، اداره و شرکت و محل کار خود داشته باشد که بخواهد در ساعات مشخص روشن و خاموش شود آن هم بدون نیاز به حضور انسان و نیروی انسانی.

روشن و خاموش کردن وسایل برقی
روشن و خاموش کردن وسایل برقی

روشن و خاموش کردن کولر و وسایل سرمایشی

در فصل تابستان یکی از وسایل مهمی که در خانه و شرکت و کارخانه و هر جای دیگری کاربرد دارد استفاده از انواع کولر آبی یا کولر گازی و یا پنکه و هواکش و دستگاه های سرمایشی است. به این معنا که نیاز است که در بازه های زمانی مشخص دستگاه سردکننده و خنک کننده مورد نظر روشن و در ساعات مشخص خاموش شود. برای نمونه در خانه نیاز هست که کولر آبی یا گازی شب هنگام از ساعت 11 روشن شود و ساعت 3 نیمه شب که هوا خنک تر می شود خاموش شود. یا نیاز است که کولر و پنکه یا تهویه هوا در یک شرکت و اداره از ساعت 11 ظهر روشن و ساعت 14 که اداره مورد نظر تعطیل می شود خاموش شود. این کار می تواند به صورت اتوماتیک توسط انواع پریز تایمر دار برق یا پریز وای فای هوشمند انجام شود.

قطع و وصل پمپ آب آکواریوم یا کشاورزی

نمونه دیگر استفاده از این روش یعنی روشن و خاموش کردن وسایل برقی، در انواع پمپ آب است. در نظر بگیرید که در خانه دارای آکواریوم ماهی هستید یا در یک استخر پرورش ماهی و یا در یک زمین کشاورزی و باغ نیاز به سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای است. در همگی این موارد نیاز است که پمپ یا کفکش برقی در ساعات مشخصی از شبانه روز روشن یا خاموش شوند. برای نمونه با توجه به بحران آب در ایران و خشکسالی های درازمدت به مقابله با بحران کم آبی بهتر است که حداکثر صرفه جویی در مصرف آب انجام شود. مثلا محصولات در باغ های دیم حاصل شوند یا از کاشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا خودداری شود. اما یکی دیگر از این روش های صرفه جویی در مصرف آب استفاده از شیوه ی آبیاری قطره ای است. بهترین زمان آبیاری نیمه شب است. در نتیجه می توان با استفاده از یک پمپ آب که به یک پریز تایمر دار متصل شده است کاری کرد که مثلا پمپ در ساعت 2 نیمه شب خودکار در روزهای 4 شنبه روشن شود و ساعت 3 نیمه شب خاموش شود. یا اینکه پمپ آکواریوم هر روز ساعت 12 ظهر روشن و ساعت 12.30 دقیقه خاموش شود. این کار نیز با انواع پریز تایمر دار دیجیتال یا انواع پریز تایمر دار آنالوگ امکان پذیر است.

روشن و خاموش کردن لامپ و وسایل نورپردازی

در مکان های تجاری گوناگون و مغازه ها از نورپردازی و تزیین ویترین با انواع ال ای دی نواری و یا ال ای دی پاور و… استفاده می شود. این طبیعی است که این نورپردازی ها در طول روز یا ساعات روشن بودن هوا نباید روشن باشند و در ساعات مشخص باشد روشن شوند. در اداره ها و شرکت ها و کارخانجات نیز نیاز است که وسایل و تجهیزات نورپردازی در ساعات معین روشن یا خاموش شوند. این دستگاه ها این امکان را به کاربر می دهند. همچنین در هنگام سفر طولانی و سفر نوروزی نیاز هست که برای جلوگیری از سرقت خانه توسط دزد در تعطیلات نوروز و سفرها مثلا در ساعات مشخص به صورت رندوم برخی از لامپ های خانه روشن و خاموش شوند یا رادیو روشن/خاموش شود که این امکان نیز توسط تایمر برق دیجیتال و آنالوگ فراهم می شود.

روشن و خاموش کردن لوازم برقی با پریز تایمر دار
روشن و خاموش کردن لوازم برقی با پریز تایمر دار

قطع و وصل شارژر گوشی موبایل و تبلت

یکی دیگر از موارد بهره گیری از این دستگاه در زمان شارژر گوشی های موبایل و تبلت و.. است. باتری درونی گوشی همراه یا تبلت اگر بیش از میزان مورد نیاز در شارژ بماند ( آداپتور شارژر ) عمر کوتاه تری خواهد داشت. به این معنا که مثلا باطری گوشی موبایل کاربر پس از 1 ساعت شارژ کامل شود نیاز است که حتما از پریز برق بیرون کشیده شود چرا که این موضوع می تواند از عمر باتری گوشی موبایل بکاهد. اما مشکل اینجاست که مثلا کابران فراموش می کنند این کار را انجام دهند یا شب در هنگان خواب گوشی موبایل خود را شارژ می کنند و تا صبح گوشی به شارژر متصل می ماند و این در درازمدت به باطری گوشی آسیب می رساند. با خرید پریز تایمر دار ارزان می توان از آسیب به دستگاه مورد نظر جلوگیری کرد.

استفاده های صنعتی در کارخانه ها، گلخانه و دامداری

در کارخانجات و ادارات و … نیز می توان از ین دستگاه بهره برد به این شرط که مصرف برق دستگاه مورد نظر در استارت اولیه 16 و در درازمدت بیش از 10 آمپر نباشد. برای نمونه در یک کارخانه کارتن سازی که تولید کارتن پستی و پاکت پستی دارد نیاز است که دستگاه های صنعتی در ساعات مشخص روشن و خاموش شوند. یا مثلا نیاز است که سیستم روشنایی و یا تهویه و هواکش در ساعات مشخص شبانه روز به صورت خودکار قطع و وصل شود. یا در یک گاوداری، مرغداری، گلخانه و… نیاز است که تهویه و هواکش در ساعات مشخص و دقیق روشن و خاموش شود که با تایمر پریز دار این موضوع امکان پذیر خواهد بود.

انواع پریز تایمر دار جهت روشن و خاموش کردن لوازم برقی

ما قبلا در این زمینه و در پست های قبلی کاملا توضیح داده ایم. ( لینک مطالب: تایمر دیجیتال برق قطع و وصل خودکار قیمت و راهنمای تنظیم پریز تایمر دار قطع و وصل خودکار وسایل برقی- ویدیو آموزشی ) در صورتی که شما نیاز به این دستگاه ها دارید بهتر هست راهنمای خرید انواع پریز تایمر دار را مطالعه کنید و سپس اقدام به خرید کنید. فروشگاه های تخصصی و معتبری مانند فروشگاه اینترنتی چیستا و فروشگاه اینترنتی فروهر معمولا جدیدترین و به روزترین و کامل ترین کالاها را عرضه می کنند که در صورت نیاز می توانید از طریق این فروشگاه ها اقدام به خرید اینترنتی نمایید. البته به تازگی انواع پریز هوشمند وای فای و چند راهی هوشمند وای فای برق نیز به بازار آمده است که همان کارایی را دارند اما امکانات بیشتری را به کاربر جهت هوشمند سازی خانه می دهند که در مطالب بعدی وبسایت بهترکالا به آن خواهیم پرداخت.

انواع پریز تایمر دار دیجیتال و آنالوگ
انواع پریز تایمر دار دیجیتال و آنالوگ

جهت خرید اینترنتی می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:

لینک: انواع پریز تایمر دار دیجیتال و آنالوگ ( فروشگاه فروهر )

لینک: راهنمای خرید تایمر برق پریز دار ( تارنمای IC2000 )

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن